Pertti Juhani Toivanen 1955 - 2005

Idag hade jag tid hos psykologen och jag berättade väldigt mycket om min far som dog i 31 oktober 2005. Jag bröt totalt ihop och har faktiskt aldrig tänkt på att jag aldrig har bearbetat hans död tidigare ordentligt. Han var inte den bästa och absolut inte den snällaste men ändå var han min far. Vi hade inte så mycket kontakt de sista åren av hans liv pga olika saker men jag ringde i alla fall till honom när han fyllde 50 år och sedan dog han bort några månader efter det. Här är en låt som han bad mig att sjunga på karaoke för många år sedan.

Lumi teki enkelin eteiseen



image58


Far

Du levde ditt liv i alkoholens händer.
Du levde ditt liv för alkoholen.
Du levde ditt liv med våld och lögner.
Du tänkte aldrig på konsekvenserna.
Du tänkte aldrig på vad du gjorde mot andra.
 Du lät allt vara viktigare i ditt liv än dina barn.

Nu har du tynat bort från världen och kommer aldrig att skada någon igen.
Men sorgen över allt du gjorde finns i mitt hjärta och i mina tankar.
Jag får leva med det att du aldrig sa förlåt eller att du ångra det du gjorde.
Jag får leva med att jag aldrig sa till dig att jag älskar dig, pappa.
För trots allt så var du min far och jag förlåter dig för allt.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0